Aquest article l'he escrit per a la revista de l'Associació 'NODAMEN' de l'Escola de la Dona
OLGA XIRINACS, PREMIS, LITERATURA I GREUGES
COMPARATIUS
Els jardins i les flors ja no hi són,
però tinc les paraules.
Olga Xirinacs, 1990
Escric paraules que no vull que morin,
nascudes d'una terra sense nom.
Olga Xirinacs, 1987
però tinc les paraules.
Olga Xirinacs, 1990
Escric paraules que no vull que morin,
nascudes d'una terra sense nom.
Olga Xirinacs, 1987
Olga Xirinacs Díaz (Tarragona, 11 de maig de 1936) és
una escriptora amb una llarga trajectòria, diversa i singular. Ha escrit
poesia, novel·la, narració breu i assaig. La temàtica en el camp narratiu i
poètic ha estat polièdrica i dirigida a públics diversos, inclòs l’infantil i
juvenil. Ha col·laborat en la premsa periòdica, ha impartit cursos de narrativa
i ha guanyat els premis més importants de la llengua catalana: el Sant Jordi, el Sant Joan, el Josep Pla,
el Ciutat de Palma, el Ramon Llull i el Carles Riba. Els seus llibres han estat traduïts a diferents
llengües tot i que l’escriptora ha reivindicat sovint una política més eficaç i
generosa de traduccions. L’any 1990 la Generalitat de Catalunya li va concedir
la Creu de Sant Jordi i una escola tarragonina porta el seu nom.
Malgrat aquest impressionant currículum literari que
fa que Xirinacs es pugui considerar com la gran
dama de la nostra literatura, en els darrers anys hi ha hagut un cert
bandejament de la seva figura, subtil i destinat a potenciar d’altres autors.
Molts oblits, intencionats o a causa de la ignorància, l’han silenciat a l’hora
de citar poetes importants o novel·listes del present. Se l’ha etiquetat en
ocasions com a escriptora tarragonina, per
exemple, cosa que no tindria cap importància si no fos que segons com es
mencioni comporta un cert reduccionisme de la seva obra immensa. No sempre és
fàcil trobar els seus títols a les llibreries. Sembla que en ocasions es
castiga l’excel·lència i el fet que Xirinacs hagi destacat en tants camps i
gèneres i hagi guanyat tants premis destarota
els partidaris del minimalisme i l’especialització rància. Escriure massa, recordem el cas de Pedrolo, ha
estat una mena de penjament quan res ens garanteix la qualitat dels autors
menys prolífics i treballadors.
A Catalunya s’atorga des de 1969 el Premi d’Honor de
les Lletres Catalanes, un premi que en ocasions ha estat controvertit però que
té un prestigi evident. El concedeix Òmnium Cultural i és un reconeixement a la
trajectòria d'una persona que per la seva
obra literària o científica, escrita en llengua catalana, i per la importància
i exemplaritat de la seva tasca intel·lectual, hagi contribuït de manera
notable i continuada a la vida cultural dels Països Catalans. Ben segur que
hi ha moltes persones que el mereixen o l’han merescut però en mirar el llistat
de premiats ens trobem amb un greuge comparatiu, fins ara l’han rebut
quaranta-tres homes i tres dones. Es fa difícil d’entendre que en els temps que
corren això sigui així. Com és que una escriptora com Olga Xirinacs no el té,
encara?
Xirinacs complirà vuitanta anys pel mes de maig de
2016 i des de les comarques tarragonines ben segur que se li endegarà algun
homenatge merescut però seria una llàstima que el tema no tingués un ressò més
ampli. El Premi d’Honor seria un reconeixement important, la cirereta del seu
pastís literari, tan remarcable i imprescindible per al nostre món cultural.
Malauradament alguns homenatges arriben tard. Penso en Joana Raspall qui va
haver d’arribar a ser centenària per merèixer un reconeixement més
multitudinari i que tampoc no va obtenir aquest premi, per cert. A Montserrat
Abelló li van concedir amb noranta anys. S’ha atorgat a homes molt més joves,
que encara tenien molt de camp per córrer. Tot i que es parli tant d’igualtat d’oportunitats
per als dos sexes i que molts prejudicis semblin superats el cert és que en
aquesta mena de coses estem encara molt lluny de la normalitat.
Olga Xirinacs, certament, no precisa de cap premi per
a ser una gran escriptora que sempre cal descobrir, redescobrir, llegir i
rellegir. La seva magnífica poesia, per exemple, és encara un tresor ocult, amb
poca presència a la xarxa i, ai, a les llibreries i biblioteques. No és ella
qui necessita cap premi sinó ben bé a l’inrevés. El Premi d’Honor sí que
precisa de comptar en les seves llistes amb un nombre més o menys semblant
d’homes que de dones si vol tenir una continuïtat digna. Ni tan sols els premis
Nobel, en la llista dels quals hi ha també molta diferència entre homes i
dones, compta amb un tant per cent tan baix de senyores.
Algunes persones a les quals he plantejat aquesta
qüestió, s’han inquietat pel fet que ho han interpretat com una crítica als
homes guardonats. Res d’això, no entraré en el camp de les qualitats, dels
gustos, de l’oportunitat del moment o de la vàlua de les persones que han estat
reconegudes amb aquest guardó o amb d’altres. És, tan sols, qüestió de
percepció, de números, d’estadística. Però cal admetre sense restriccions
l’excel·lència d’una escriptora de gruix amb molts anys al darrere, un munt
d’extraordinàries novel·les, un nombre impressionant de contes diversos i la
qual, a més a més, pinta, toca el piano (la música és present en molts dels
seus textos), manté un blog personal i continua en actiu.
Per fer un tast, un poema i la relació d’alguns títols
importants de l’escriptora:
Sóc més ample que el prec
adreçat a ponent, a l'hora incerta
que els arços punxen núvols
amb misteris de fusta
carn i ossos.
Depenc de cos i pedra
i les arrels se'm nuen al cervell.
És així que el meu vol
esdevé lacerant fins al traspàs.
No tastaré la lluna
amb somnis freds, però les dents trossegen
el meu cos tot obert
al sol profund.
De Llençol de noces (1979)
Bibliografia imprescindible
Narrativa
Música de cambra. Barcelona, 1982.
Interior amb difunts. Barcelona, 1983.
Al meu cap una llosa. Barcelona, 1985.
Zona marítima. Barcelona, 1986.
Relats de mort i altres matèries. Barcelona, 1988.
Enterraments lleugers. Barcelona, 1991.
Cerimònia privada. Barcelona, 1993.
No jugueu al cementiri. Barcelona, 2002.
El hijo del tejedor. Barcelona, 2006
La inundació. Valls, 2012.
Poesia:
Llençol de noces. Barcelona 1979.
Preparo el te sota palmeres roges. Barcelona 1981.
Llavis que dansen, Barcelona, 1987.
La pluja sobre els palaus. Barcelona, 1990.
La muralla. Barcelona, 1993.
Óssa major : poesia completa 1997-2007. Barcelona, 2009.
Balneari del nord. Badalona, 2014.
Júlia Costa, octubre 2015
Comparteixo el que expliques.
ResponEliminaGràcies per reivindicar la seva excel·lència.
A veure si aquest article arriba a Òmnium i li fan justícia.
ResponEliminaGràcies, Fanal Blau.
ResponEliminaXavier, això ja no depèn de mi, em temo que estan per altres coses...
ResponElimina